Waar ben je naar op zoek?
Zoeken
Gedrag Gedragsverandering Leiderschap

Door: Carlijn Holtrop

 

Gedrag in organisaties: hoe gaan medewerkers met elkaar om?

Eén van de redenen dat ik er zoveel plezier in heb om bij Beter Koersen organisatieontwikkelaars te werken is dat we graag onderling onze kennis delen. Zo leerde ik van Joep Firet over de parallelle kwaal: het kernproces van een bedrijf heeft vaak een grote invloed op het gedrag in de organisatie. Hoe de organisatie onderneemt, managet, hoe de medewerkers met elkaar omgaan. Overal komt de parallelle kwaal terug. Het kenschetst de cultuur van de organisatie.

Voorbeelden uit de praktijk

Bij een zorginstelling bijvoorbeeld is alles gericht op het leveren van zorg. Deze zorgzame, lieve mensen zullen ook voor elkaar zorgen. Een prachtige kwaliteit, die op sommige vlakken ook een schaduwzijde heeft. Goed zorgen voor jezelf, of een harde onderhandeling voeren kon wel eens knap lastig zijn.
Zo kan er bij een bouwbedrijf de mores heersen van ‘niet lullen maar poetsen’. Mouwen opstropen en actie. Goede communicatie, elkaar over zaken informeren, het kan er zomaar bij inschieten. Of wat dacht je van de verzekeraar die zich bezighoudt met het beheren en beheersen van risico. Hebben zij ook het lef om buiten de kaders te denken, om als onderneming risico te nemen?

Kernkwaliteiten op organisatieniveau

Lang voor ik Joep tegenkwam werkte ik in coaching al met Kernkwaliteiten op individueel niveau. Je eigen kernkwaliteiten zitten vaak in je blinde vlek: het is zo vanzelfsprekend voor je dat je het zelf niet ziet. Op organisatieniveau werkt het precies zo.
En elke kwaliteit kan doorschieten en te veel van het goede zijn. Dat is de valkuil die in het verlengde van de kwaliteit ligt. Het is de uitdaging om de tegenpool te ontwikkelen, wat soms bemoeilijkt wordt omdat je ‘allergisch’ bent voor die tegenpool. Denk bijvoorbeeld aan de zorgmanager die het niet zo op heeft met een keiharde, commerciële onderhandelaar.

‘Ga eens ‘Op safari’

Het kan enorm leerzaam en verfrissend zijn als managers leren van andere managers die uit een andere branche komen. Het verruimt je blik en kan de scherpe kantjes van de parallelle kwaal afhalen. In de Beter Koersen Management Carrousel bieden we daar bijvoorbeeld een platform voor.

Vlog: Paralelle kwaal van ondernemers

Bekijk de vlog hieronder van Joep Firet i.s.m. met Fountainheads over ‘De parallelle kwaal’ van ondernemers. Boodschap: Blijf niet vast zitten in je eigen kernproces van je onderneming maar ga eens ‘Op safari’ en kijk ook eens buiten je sector om trends te verkennen.

Alle organisaties doen eraan mee

Iedere organisatie heeft zo haar parallelle kwaal. Bij Beter Koersen is dat: wij helpen mensen en organisaties om vooruit te komen. Wij helpen, ondersteunen, delen kennis, geven advies. Genereus zijn is onze kernkwaliteit. Dat uit zich bijvoorbeeld in broedsessies die we soms gratis voor onze klanten doen. Het is de kunst om onze vrijgevigheid in balans te houden met zakelijkheid. Ik geloof dat ons dat best aardig lukt. Dus schroom niet. Doe gerust een beroep op ons.

Wil jij ook ‘misbruik’ maken van de parallelle kwaal? Je bent van harte welkom!

>Neem contact met ons op en vraag bijvoorbeeld een gratis broedsessie of een reflectiewandeling aan.

>Of draai mee met de eerstvolgende Management Carrousel!

Meld je aan voor de Koersflits!
Verzend