Groeiaanpak Askja Reizen

Askja Reizen

Askja Reizen profiteert dubbel van Groeiprogramma Beter Koersen

‘Meer open naar elkaar, efficiënter richting onze klanten’

Het Arnhemse Askja Reizen, bestemmingsexpert ‘ruige natuur waar je stil van wordt’, wilde graag haar organisatiekoers verleggen om te komen tot zelfstandiger opererende teams, meer werkplezier en coachende in plaats van sturende managers. Het Groeiprogramma van Beter Koersen bood uitkomst. Hoe? We vroegen het Eppo Steenhuisen, mededirecteur van Askja.

Een Groeiprogramma voor Askja Reizen

‘Askja is een platte organisatie. Teams zijn ingedeeld naar regio’s, opereren autonoom. Toch wilden we teams en daarmee onze 40 medewerkers nog zelfstandiger laten opereren, om een extra efficiencyslag door te voeren, als organisatie slagvaardiger te worden en groei te genereren. In het Groeiprogramma is tijdens dialoogtafels onder meer ingezoomd op het verantwoordelijkheidsgevoel van de medewerkers. Ook is gekeken naar hoe en of ze werkgeluk ervaarden, al speelt werkplezier sowieso een belangrijke rol in onze visie.’

Concrete resultaten van het Groeiprogramma

‘Teams zijn zaken meer zelf gaan organiseren, richten hun afdeling in zoals ze zelf willen. Mooi voorbeeld is het regelen van werktijden. Eerder deden we dat centraal, nu per afdeling. Medewerkers vinden die eigen rol prettig. De communicatie verloopt over minder schijven, er is sprake van een groter onderling verantwoordelijkheidsgevoel. Ook regelen medewerkers hun vakantiedagen zelf. Door die eigen verantwoordelijkheid gunnen ze het elkaar méér dat ze in een bepaalde periode op vakantie willen. Ze houden extra rekening met elkaar, omdat ze er zélf invloed op hebben.’

De nieuwe groeiaanpak in de praktijk

‘Medewerkers spreken elkaar sneller aan, ook omdat het van ze wordt gevraagd. Die openheid naar elkaar toe, vind ik een hele positieve ontwikkeling. Ook zijn we efficiënter gaan werken richting onze klanten. Medewerkers nemen bij eventuele vragen zelf contact op met de klant. Eerder gebeurde dat centraal. Dit komt de snelheid ten goede en vergroot de klanttevredenheid. Voor mij en mededirecteur Sander van Opstal betekent de koerswijziging dat we ons wat minder hoeven bezig te houden met dagelijkse, praktische zaken. Hierdoor is meer ruimte om onze mensen te coachen en te faciliteren.’

Kiezen voor Beter Koersen

‘Beter Koersen legde tijdens traject veel flexibiliteit aan de dag. Ze keken steeds naar onze behoefte, stuurden waar nodig bij om nieuwe stappen te maken. Ik vond het een verademing om niet vast te zitten aan een standaard programma. Er werd écht gekeken naar welke aanpak het beste past bij het DNA van Askja. Hier hebben we nu elke dag plezier van en beschouw ik als een enorme winst.’

Beter Koersen-Leiderschapsreis naar Spitsbergen

Van 29 februari tot en met 4 maart 2020 organiseren Beter Koersen en Askja Reizen een leiderschapsreis naar Spitsbergen. Deelnemers volgen verschillende workshops en brengen hun leiderschap-skills in de praktijk tijdens een driedaagse huskytocht.

Lees meer over de Polar Leadership Reis!