Heldere keuzes in kernwaarden

kernwaarden

– Blog door ploeglid Carlijn Holtrop

Sterk ondernemen = duidelijk kiezen

Ondernemers en managers maken elke dag keuzes. In deze onzekere tijden zijn deze keuzes belangrijke bakens die richting geven aan de ontwikkeling van je organisatie. Soms zijn die keuzes halfslachtig: ‘We slaan een nieuwe weg in, maar we blijven al het oude ook nog doen.’ Terwijl we weten: een duidelijke keuze -in de lijn van de kernwaarden van je onderneming- schept helderheid voor je mensen en maakt je meer herkenbaar voor klanten. Hoe helderder je je positioneert, hoe strakker en duidelijker je keuzes zijn, hoe krachtiger je bent. In deze blog van Carlijn Holtrop een paar handreikingen voor een helder keuzeproces, dat zeker in deze tijd een nog belangrijker kompas is.

Keuzekompas

Welke richtlijn gebruik jij voor het maken van je keuzes? ‘Volg je hart’, ‘vertrouw op je intuïtie’, zijn de veelgehoorde clichés. Maar omdat je deze blog leest :-), werkt dat waarschijnlijk niet zo simpel voor jou. Een vraag die ik zelf wel inspirerend vind is: Waar zit de levendigheid? Van welke keuzemogelijkheid gaat het van binnen kriebelen? Spannend maar wel positief. En zeker bij belangrijke keuzes moet je ook alle feiten op een rij hebben. Strak en rationeel. Gebaseerd op onderzoek, bijvoorbeeld onder je eigen klanten. Maar hoe weeg je de feiten? Uiteindelijk is het beste kompas voor je keuzes de set kernwaarden die je hanteert.

Wat zijn kernwaarden?

Kernwaarden zijn dat wat je voor waar houdt, de essentie van wat je echt belangrijk vindt. De kernwaarden zijn in lijn met het hogere doel van de organisatie (missie) en met de inzichten die de organisatie richting geven (visie). En de persoonlijke kernwaarden van de individuen zijn als het goed is in lijn met de kernwaarden van de organisatie. Zo zijn mijn persoonlijke professionele kernwaarden: Deskundig en Betrokken, Diepgang en Humor. Deze liggen mooi in lijn met de kernwaarden van Beter Koersen: Samen kom je verder, Leren van elkaar, en Positiviteit beweegt.

Kernwaarden helder maken

In de workshops over kernwaarden merk ik vaak dat sommige kernwaarden zo vanzelfsprekend zijn dat ze bijna over het hoofd gezien worden. Dit zijn de kernwaarden die helemaal in de organisatie verweven zitten, voelbaar voor de klanten en de medewerkers. Naar andere kernwaarden is het soms zoeken; iedereen vindt ze belangrijk, maar ze zijn nog niet goed ontwikkeld. Het zijn bakens die richting geven aan de ontwikkeling van de organisatie. Het is van vitaal belang voor een organisatie om alle kernwaarden helder te hebben. Die helderheid vormt de basis voor duidelijke keuzes.

Integer kiezen

Weeg nooit alleen vanuit je eigen belang. Als je een managementkeuze maakt, bedenk dan altijd hoe je keuze uitpakt in het licht van de waarde die je organisatie creëert voor jullie klanten. En voor de klanten van je klanten. En voor de omgeving, het eco-systeem, van je klanten. Bedenk wie je raakt met je keuze en hoe je wilt raken. Met de keuzes die we maken definiëren we uiteindelijk wie we zijn, als organisatie, als individu.

Kill your darlings

De keuzes die je maakt vanuit de kernwaarden kunnen pijn doen. Als we kiezen voor het ene zullen we het ander op moeten geven. Meestal werkt dat zo. Mensen die met creatieve processen werken kennen dat maar al te goed. ‘Kill your darlings’ noemen ze dat: de filmmaker zal dierbare shots op moeten offeren om met de gehele film tot het beste eindresultaat te komen. De ondernemer die zich bijvoorbeeld op een nieuwe doelgroep wil gaan richten, raad ik aan om dat in al haar marketing uitingen duidelijk te maken.

Vertrouw op je keuze

Iedere keuze levert je iets op. ‘If you don’t get what you want, you get experience’, zei een bevriende Keniaanse ondernemer toen we samen door zijn land reisde. Kun je het dragen als je keuze anders uitpakt dan je had gehoopt? Het is een kwestie van (zelf)vertrouwen. De les die ik daaruit ook in mijn workshops doorgeef is: beoordeel je keuze niet alleen op het resultaat, maar ook op hoe je de keuze gemaakt hebt. Dat wat je uit volle overtuiging en met de beste kennis hebt gekozen is nooit iets om spijt van te hebben.

  • Heb jij helder wat jouw persoonlijke kernwaarden als ondernemer of manager zijn?
  • Hebben jullie een helder beeld van de kernwaarden van jullie bedrijf?
  • Is deze in lijn met de visie en missie, doorleefd en voelbaar in de hele organisatie?
  • Als dat zo is, dan heb je een heel krachtige basis voor heldere keuzes.

Sta jij voor moeilijke keuzes? Wil je jouw of jullie kernwaarden van je organisatie ophelderen? Dat moet je zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.
Onze coaches kunnen je ondersteunen. Neem contact met ons op als je hierover wilt sparren!