‘Een landelijke bibliotheekpas voor managers en leiders?’

landelijke biebpas?

Door ploeglid Joep Firet

Ik weet niet meer precies wanneer ik het las, maar het was ergens begin december. In mijn ochtendkrant las ik dat de bibliotheken in Nederland gaan werken aan één landelijke pas voor iedereen die boeken leent bij de bieb. Een lichte glimlach kon ik niet onderdrukken. Wat vond ik hier van? Is dat nu echt vernieuwend en innovatief?

Boeken en goeroes?

Zelf heb ik als 16-jarige jongen gewerkt bij de bibliotheek in het forensen dorpje waar ik mijn jeugd doorbracht: Leusden-Zuid, onder de rook van Amersfoort. Mijn moeder werkte daar als bibliothecaresse en, via haar natuurlijk, heb ik twee jaar gewerkt op de platen- en muziekafdeling van destijds een hele mooie en moderne bieb. Hoe zou het nu met hen gaan eigenlijk? Gaat alles tegenwoordig niet digitaal en online? Lezen we überhaupt nog wel boeken in deze snelle wereld? En meer specifiek, lezen we wel managementboeken waarvan de inhoud ook veelal online is te vinden is? En/of door goeroes wordt rondgetoeterd in zaaltjes en zalen?

Volle boekenplank

Niets is minder waar: sites als managementboek, YouBeDo of Bol floreren van de verkoop van managementboeken. De geloofwaardigheid van veel consultants en adviseurs wordt bepaald door het aantal boeken dat ze hebben gelezen of, nog beter, zelf hebben uitgebracht. Maar weet je wat het gekke is: 82% van alle managementboeken wordt niet gelezen! Ze staan nutteloos op een boekenplank of liggen duur te doen op een bureau.

Action Learning

En dat snap ik dan weer heel goed: het nieuwe levenslange leren en ontwikkelen gaat namelijk steeds meer via het zelf doen of ook wel ervaringsgericht leren. Action Learning noemen wij dat! Het gaat daarbij om durven te experimenteren, lef tonen om iets te gaan uittesten om te zien of het werkt. ‘Kieken wat ut wordt’ zeggen ze dan in het Oosten van het land. Het maakbaarheidsdenken van de jaren 90 en begin deze eeuw, maakt plaats voor nieuwe manieren van organiseren en ontwikkelen. Wendbaar zijn als een speedboot en snel kunnen op- en afschakelen dus.

Generatie Y manager

En bij die stijl van werken én leren horen naar mijn mening geen hele dikke managementboeken vol woorden en modellen. Nee, de Generatie Y manager die eraan komt, wil beleving gekoppeld aan inhoud. Makkelijk toegankelijk en liefst met plaatjes en foto’s. Snelle informatie waarmee hij of zij zelf kan gaan experimenteren. Bert Koersem, onze stripheld uit de managementstrip van het lachend leiderschap, is daar een expliciet voorbeeld van. Zoek hem maar eens op via www.beterkoersen.nl/bertkoersem.

Stripboek Lachend leiderschap

Stripboek Lachend leiderschap

Management stripboek Lachend leiderschap

Dus is een nationale bibliotheekpas nu echt een goed idee? Jazeker! Maar dan wel voor de laatste thriller van Saskia Noort of een roman van Geert Mak. Voor managementboeken zijn nieuwere en innovatievere media beschikbaar, bijvoorbeeld een management stripboek met de leiderschapstheorie in stripvorm.

PS: Niet voor niets zijn er al kranten en TV-journaals die het nieuws in stripvorm brengen. Daar wil de manager toch niet bij achterblijven?

Mee discussiëren over deze ontwikkelingen? Vinden we leuk, mail me! Positieve groet, Joep Firet

 

Joep Firet

Joep Firet: ‘Als ik in het gesprek voor elkaar krijg dat andermans ogen gaan glimmen, dan weet ik dat er echt beweging gaat komen! Dan gaan wij samen koersen. Op weg naar vernieuwing!’