Symposiumbezoek ‘Werkgeluk Werkt!’

klaver 4 model Lieke Bezemer

Verslag werkbezoek symposium ‘Werkgeluk Werkt!’
14 november 2018.

 

  • Aanwezig: 80 M/V, gezellig vol
  • Sprekers:
    -Lieke Bezemer, happyologist en auteur van het boek Werkgeluk Werkt!
    -Janine Vos, CHRO van de Rabobank en CHRO van het jaar (2017)
    -Bob Hutten, directeur bij Hutten catering
  • Locatie: mooi! Kapel GZG in Den Bosch
  • Sfeer: inspirerend, open en ontspannen. Mensen kenden elkaar, en iedereen was heel toegankelijk.

MEER WERKGELUK:

‘25% meer plezier ervaren, 26% meer geluk, en 30% minder stress’

 

Lieke Bezemer:

Gevolgen van gebrek aan Happiness>Werkgeluk:

– In Nederland 10 mln dagen ziekte agv burnout en aanverwante problemen per jaar
– Kosten € 2,5 mld voor rekening van werkgevers per jaar

Wat is werkgeluk?

Het gevoel hebben dat je:
– Zinvol bezig bent (purpose)
– Je talenten kunt benutten (competences)
– Enige mate van invloed hebt (autonomy)
– Ergens bij horen (belongingness)

Gedrag is een keuze

Werknemers ervaren na een 40-daags programma Werkgeluk door Lieke Bezemer:*
– 25% meer plezier
– 26% meer geluk
– 30% minder stress
*werknemers uit het onderzoek van Lieke Bezemer. Ze zijn een jaar na dit programma bevraagd. 

Het klaver 4 model*

klaver 4 model Liee Bezemer

Mensen ervaren geluk op het werk door:
– betekenis in het werk te vinden
– relaties op het werk te hebben
– talenten te kunnen ontwikkelen
– vrijheid te krijgen (verantwoordelijkheid en autonomie)

Het klavermodel* kent drie dimensies: Organisatie – team – individueel

Klaverblad/niveau Organisatie Team  Individu
Betekenis Identiteit Identiteit Betekenisvol werk
Talenten Beleid Taak- en rolverdeling Zelfontplooiing
Vrijheid Leiderschap Processen Bevoegdheden
Relaties Cultuur Teambuilding Waardering en erkenning

 

Knelpunten Happiness at Work via het Klavermodel:

    • Tussen individu en de organisatie, zoals bijvoorbeeld in de zorg, waarbij de individuen en de teams vol overgave en met hart en ziel (betekenis) werken, terwijl de organisatie vormen van bureaucratie vertoont.
    • De organisatie zit veelal vast in regelgeving en verantwoordingsvalkuilen.
    • De medewerker voelt zich daar dan weer niet lekker in, en dat kan aanleiding tot stress geven: werkgeluk stroomt weg.
    • Wanneer een werknemer onderwerpen (bijv. duurzaamheid) erg belangrijk vindt en bij een organisatie werkt die daar geen aandacht voor heeft.

Er is sprake van de belangrijke verbinding – een goede match – tussen organisatie, team en medewerker wanneer de klavertjesvier op alle drie de niveaus over elkaar heen geschoven kunnen worden! *Bron: boek Werkgeluk Werkt! Lieke Bezemer

 

 

Rabobank omarmt Happiness at Work

Janine Vos (chief human resources officer Rabobank) over ‘Happiness at Work’ Rabobank.

  • Naast de ondernemingsstrategie is werkgeluk de HR-strategie bij de Rabobank.
  • In vele interviews en enquetes is onderzocht wat medewerkers belangrijk vinden. Daar komen verrassende zaken uit:
    -Het uitreiken van een plattegrondje bij de start van nieuwe medewerkers.
    -De bank heeft geen functioneringsgesprekken meer, maar vraagt wel expliciet wat de medewerker gelukkig maakt.
    -Sommige medewerkers gaven aan juist behoefte te hebben aan een jaarlijkse ‘waar sta ik’-feedback: ‘functioneer ik in jullie ogen goed of uitmuntend’?
    -De bank voert geen exitgesprekken meer, maar ambieert zij mensen die vertrekken tot ‘Happy leavers’ te maken…
  • Happiness at work leidt tot betere organisaties en resultaten.
  • Organisaties moeten de HR fundamentals ofwel basiszaken op orde hebben; leadership en culture (collectief), via vitaliteit, vakmanschap en veranderbereidheid (individueel) tot empowered employees en happy people en customers.
  • De aanpak laat zien dat de Rabo Happiness – Werkgeluk, in alle geledingen vertaalt in een veelheid aan beleids- en sturingszaken/aandachtsgebieden.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Tot zover de belangrijkste punten die wij haalden uit werkbezoek. De derde spreker, Bob Hutten, hebben we helaas gemist!

 

Beter Koersen en Werkgeluk

Bij Beter Koersen is Werkgeluk een van onze speerpunten en we zijn dan ook trots op onze samenwerking met happyologist Lieke Bezemer. In het boek en op congres komt o.a. onze Happiness at Work Survey aan bod. Met de survey kun je binnen de organisatie onderzoeken wat de geluksbeleving van medewerkers is. En het gesprek hierover met elkaar aangaan.