Slim Koersen met je personeelsbeleid

Personeelsmangement

Toekomstbestendig personeelsbeleid

Het is ook in 2020 weer de grootste uitdaging van MKB-ondernemers: gekwalificeerd en gemotiveerd personeel vinden én behouden. Ben jij een ondernemer die echt en serieus werk wil maken van dit belangrijke onderwerp? Dan is onze ‘Slim Koersen-aanpak’* de perfecte methode om je personeelsmanagement toekomstbestendig te maken!

No-nonsense, groepsgewijs en op de zaak

Bij de Slim Koersen-aanpak brengen we dé succesfactoren van een toekomstbestendig personeelsbeleid overzichtelijk in kaart met als uitkomst concrete en overzichtelijke output voor iedere medewerker.
Hierbij werken we volgens de Doe-aanpak: no-nonsense, groepsgewijs met collega’s en op de zaak opereren. Want: er zijn geen betere adviseurs dan je eigen collega’s!
 
 
*Met subsidieaanvraag, waardoor 80% van de investering voor kleine MKB-ondernemers voor deze aanpak wordt vergoed. Voor middelgrote ondernemers is dat 60% van de investering. Zie ook het kader met de uitleg onderaan deze pagina.

In 4 fases naar een toekomstbestendig personeelsbeleid

Lerende organisatie
Wij geloven erin dat het cruciaal is om deze Slim Koersen-aanpak af te stemmen op de principes van een lerende organisatie. Daarmee geef je een duidelijk signaal aan alle medewerkers, dat er wat gaat veranderen. Het maakt het traject geloofwaardig. De sleutel-kenmerken van onze aanpak zijn:

• Participatie
• De dialoog voeren
• Experimenteren
• Teamleren
• Reflecteren

Nine-grid-model als een van de tools

Nin-grid-model

Bij deze aanpak gaan we samen en in 4 concrete fases met diverse tools aan de slag:

    • Fase 1: Diagnose, waar staan we nu?
      Onderzoek trends, ontwikkelingen, kennis en gedrag.
      In deze eerste fase vergaren we –in samenwerking met medewerkers–, informatie over trends, ontwikkelingen, kennis en gedrag over je bedrijf, klanten en personeel. Vervolgens analyseren we de verworven informatie en geven er samen betekenis aan. Vanuit deze betekenis formuleren we een aangescherpte visie van het bedrijf op de markt en de medewerkers en actualiseren we jullie strategische intenties.
      TOOLS: Survey en/of kwalitatieve klantinterviews en Dialoogtafels.

 

    • Fase 2: Toekomstverkenning, wat willen we?
      Diagnose en kennisstrategie definiëren
      Met de uitkomsten van de diagnosefase maken we het toekomstbeeld van het bedrijf concreet. We formuleren de WHY en HOW, de beoogde positie in de (arbeids)markt en de visie op cultuur en gedrag zodat iedereen binnen het bedrijf weet waar we over 1000 dagen willen staan en welke kennis-, ontwikkel- en gedrags-strategie daarvoor nodig is.
      TOOLS: Contextmapping, The Golden Circle, 1000-dagen positionering, Creatieregie (= visualisatie toekomstdroom).

 

    • Fase 3: Welke sprong moeten we maken?
      Vaststellen GAP en leer- en ontwikkelbehoeftes
      Aan de hand van de uitkomsten van fase 1 en 2 kunnen we de groeibehoefte en visie op leren en ontwikkelen vaststellen. Deze maken we concreet aan de hand van de leer- en stimuleerdoelen die daaruit voortvloeien. Daarvoor maken we een portfolio-overzicht van de strategische, bestaande en nieuwe nog te verkennen kennis-, vaardigheids en competentiedomeinen.
      TOOLS: Insights Discovery Teamprofielen, OGSM strategieplan, Nine-grid-model (zie infographic).
    •  

    • Fase 4: Realiseren en aan de slag!
      Persoonlijk Inspiratie Plan, Teamleerplan en coaching
      Na het vaststellen van de leer- en ontwikkelbehoeften gaan we aan de slag met het maken van de Persoonlijke Inspiratie Plannen (PIP’s) en ontwikkelgesprekken met individuele medewerkers. Ook gaan we aan de slag met teamleerplannen. Voor de ondernemer, management en staf wordt gekeken naar hun eigen ontwikkelopgave om het proces rondom het leren-leren te faciliteren.
      TOOLS: PIP’S, Ontwikkelgesprekken, Leer- en HR-carrousels.

 

Investering en slimme subsidie

Het mooie van deze aanpak is dat we vanuit Beter Koersen een subsidieaanvraag kunnen doen, waardoor de investering voor kleine MKB-ondernemers slechts 20% is van de kosten voor deze aanpak. Voor middelgrote ondernemers is dat 40% van de investering. De Slim Koersen-aanpak komt daarmee neer op een netto-investering tussen de € 5.000,– en € 8.000,– exclusief BTW. De subsidiepot gaat open per 1 maart 2020, maar insturen kan al vanaf nu, dus meld je hieronder snel aan!

Meer informatie over Slim Koersen?

Neem dan contact op met je adviseur van de Ploeg van Beter Koersen of met:
Patrick Steggerda via: 06 203 603 88 of patrick.steggerda@beterkoersen.nl
of
Joep Firet via: 06 229 00 766 of joep.firet@beterkoersen.nl

>Download hier de Factsheet Slim Koersen met je personeelsbeleid waar alle informatie bij elkaar staat in één handige pdf.

€ op aanvraag excl. btw

Offerte Slim Koersen met je personeelsbeleid

Geef hieronder je persoonlijke gegevens op

Naam *

Adres *

Postcode *

Plaats *

Telefoonnummer *

E-mailadres *

Kortingscode

Je bericht