Wat is klantwaarde?
Klanten zijn de basis van je organisatie. En niet alleen omdat ze producten en diensten van je afnemen. Nog belangrijker: klanten kunnen je vertellen hoe zij jouw organisatie ervaren. Ze geven voldoening (of niet…) aan het werk van je medewerkers en zijn bereid je te betalen voor jouw toegevoegde waarde. Daarnaast kan je samen met je klant heel gericht klantfricties onderzoeken, waarmee je aan je eigen bedrijf weer een innovatie- of vernieuwingsimpuls geeft!
Klantgericht of ‘klantgezwicht’?
Hoe houd je de focus en energie in je team? Hoe creëer je écht waarde voor je klanten? Simpel. Door je klanten direct uit te nodigen in je teamoverleg. Weten hoe het met jouw klantwaarde zit? Nodig je klanten uit, bijvoorbeeld tijdens je teamoverleg. Of in een inspiratie-arena. Je zult wat beleven! Er ontstaat een andere dynamiek, alle (vaak tijdrovende) randzaken verdwijnen naar de achtergrond. De essentie waar het allemaal om draait is tegelijkertijd letterlijk het middelpunt: de klant!
Voelbare klantbeleving!
Zeg je klantwaarde, dan zeg je klantbeleving. De ‘klantreis’ in jouw organisatie staat symbool voor de wijze hoe medewerkers met klanten en afnemers omgaan. En natuurlijk ook als collega’s naar elkaar, want niet voor niets zeggen wij: ‘intern beginnen is extern winnen!’
Net Promotor Score (NPS)
Hoe pak je zoiets nu aan? De basis van alles is dat de kernwaarden van het bedrijf worden doorvertaald naar concreet en persoonlijk gedrag op de werkvloer. Want uiteindelijk is het collectieve gedrag van je medewerkers het enige verschil dat je duurzaam kan maken naar jouw klanten. Het is het gevoel dat je achterlaat bij je klant als er zaken zijn gedaan en vormt daarmee de basis van jouw Net Promotor Score (NPS).
De klantwaarde specialisten

Guido Boosten, adviseur: "Echte klantwaarde kun je alleen bieden wanneer je expliciet heldere kernwaarden hebt en wanneer je zowel de rationele als de emotionele factoren in het aankoopproces van de klant begrijpt. Vooral die emotionele factoren moeten op elk sleutelmoment in het klantcontact voelbaar zijn."
Mail Guido
Patrick Steggerda. Adviseur en eigenaar Beter Koersen. "Ik geloof sterk in een aanpak waarbij we de medewerkers en de klanten vragen mee te doen. De crowd weet alles!"
Mail Patrick
Marcel Pennings. Adviseur. "Ik ga ervan uit dat er al wordt samengewerkt, bekijk wat daarin goed gaat en bouwt dat verder uit. Je kan leren van wat er niet goed gaat maar je kan veel meer leren van wat al goed gaat!"
Mail Marcel
Joep Firet. Adviseur en eigenaar Beter Koersen. "Als ik het in een gesprek voor elkaar krijg dat andermans ogen gaan glimmen, dan weet ik dat er echt beweging gaat komen! Dan gaan wij samen koersen. Op weg naar vernieuwing."
Mail JoepGedragskompas als dialoogtool
Ontdek je klantwaarde en bereik een duurzame samenwerking met jouw klanten. De Gedragskompas is een ideale dialoog tool voor de gewenste klantreis! Onze klantwaarde adviseur Joep Firet licht de kompas in deze video toe. Onder deze video kun je de gratis poster van de Gedragskompas downloaden!
Zelf aan de slag met Klantwaarde
Bekijk op deze pagina alle tools en workshops om met het thema klantwaarde aan de slag te gaan. Of neem vrijblijvend contact op met Patrick, Marcel of Joep, onze klantwaarde specialisten!