Veel stoelen voor betrokken personeel
Alweer een paar weken geleden mochten wij weer ‘ns aan de slag met een grootschalige bijeenkomst naar aanleiding van een medewerkerstevredenheidsonderzoek. We waren ruim van te voren aanwezig bij onze klant, een middelgrote dienstverlener, om de ruimte te checken. Ik vond dat we al behoorlijk wat stoelen gesjouwd hadden, maar toen het MT ons kwam helpen vonden ze het nog bij lange na niet genoeg! Barkrukken, poefen, alles werd erbij gesleept om in ringen voldoende zitruimte te maken voor onze werkvorm van deze middag; de zogenaamde ‘Vissenkom’.
Hiermee werd mij direct duidelijk wat ‘hoge betrokkenheid’ betekende in deze club: als je mee kan denken over de toekomst, dan kom je: zo doen we dat hier! Later die middag zaten we daar met zo’n 110 mensen. Goed dat er zoveel krukken stonden.
Teamontwikkeling naar aanleiding van het medewerkerstevredenheidsonderzoek
Voor de teammanagers wat dit gesneden koek: iedereen is zeer betrokken en gaat het gesprek aan. Soms ook misschien wel te veel en lang niet altijd met elkaar. De organisatie is gewend om iedere maand een kort medewerkerstevredenheidsonderzoek te houden, de respons is hoog, de score gemiddeld. Er was behoefte aan teamontwikkeling naar aanleiding van het medewerkerstevredenheidsonderzoek.
Help ons dit te doorbreken!
Daar kwam dan ook de vraag aan ons uit voort: “help ons om met onze samenwerking van ‘gemiddeld’ naar ‘super’ te groeien”. We willen graag teamontwikkeling naar aanleiding van het medewerkerstevredenheidsonderzoek! Er was al veel geprobeerd, waaronder sessies in de kleine teams en goede analyse van de (maandelijkse) cijfers.
Er ontstond het afgelopen jaar een bepaalde vanzelfsprekendheid: de vragenlijst online invullen, netjes rondsturen, bij de teamvergaderingen de resultaten bespreken en op naar de volgende meting. De medewerkers waren niet meer betrokken bij de uitkomsten van het MTO. Het voelde voor hen alsof dat iets was voor ‘het management’. En voor het management voelde het alsof, wat ze ook deden, de score op hetzelfde niveau bleef. Het voelde daarom voor iedereen als een rituele dans, waar alleen de medewerkerstevredenheidsonderzoek-leverancier beter van werd en de medewerker teleurgesteld. Ondanks alle goede bedoelingen, bestond het gevaar dat hierdoor het management op afstand kwam te staan en er geen teamontwikkeling was.
Het goede gesprek over het medewerkerstevredenheidsonderzoek: met diepgang én met z’n allen
Samen met het MT hebben we de bekende werkvorm uitgewerkt die ‘de Vissenkom’ heet. Met als idee dat we samen, met alle collega’s, het lef hebben om stil te staan bij wat er nu écht dwarszit (in goed Nederlands worden deze effectieve werkvormen ‘Large Scale Interventions’ genoemd).
Vanuit alle teams is er een afvaardiging die aan een ronde tafel zit (de vissenkom), met alle anderen er omheen. Alleen aan de tafel wordt gesproken. En als je mee wil doen aan het gesprek, dan kun je aanschuiven.
Samen met de afvaardiging van de teams, hebben we vooraf scherpe vragen voorbereid over de teamontwikkeling. Daarmee zoeken we de diepgang op en daarnaast brengen we deze collega’s niet in verlegenheid tijdens de sessie. Met een break-out in talloze kleine tafels kon iedereen zijn/haar gedachten delen wat in een afsluitende vissenkom werd gedeeld en samengevat.
Van ‘Medewerker Tevredenheid’ naar ‘Collegiale Betrokkenheid’
Het resultaat was bijzonder positief! Er waren meerdere voordelen: de mensen aan tafel konden heel goed verwoorden wat hun dwars zat. En ja, beloning kwam aan bod, maar dit bleek al gauw te gaan over waardering en het afschaffen van de bila’s. Dát was niet uit al die maandelijkse rapporten gekomen! Er volgde allerlei aanknopingspunten voor teamontwikkeling, naar aanleiding van het medewerkerstevredenheidsonderzoek.
Daarnaast bleek dat de toehoorders heel goed aangesloten waren, want tijdens de break-out sessies voelde iedereen zich vrij en werd de draad van de vissenkom zo weer opgepakt. Ook konden we in de laatste ronde, weer terug in de Vissenkom, de goede conclusies trekken met concrete acties voor teamontwikkeling.
Organiseer ook een medewerkersdialoog
Doen jullie ook een medewerkerstevredenheidsonderzoek of een ‘medewerker betrokkenheidsonderzoek’? Dan is dit een perfecte werkvorm om uit de cijfers te stappen en te horen wat er echt leeft. Collega’s zijn namelijk prima in staat om zelf naar de cijfers te kijken en samen het gesprek te voeren over de benodigde teamontwikkeling naar aanleiding van het medewerkerstevredenheidsonderzoek. En met zo’n grootschalige bijeenkomst ontsteek je een vuurtje van saamhorigheid en eigen verantwoordelijkheid.
Ook aan de slag?
Wil je ook op andere manieren aan de slag met teamontwikkeling en gedrag in organisaties?
Kijk ook naar onze workshops:
Verbeteren communicatie in teams