Waar ben je naar op zoek?
Zoeken
Leiderschapsreis Persoonlijk Leiderschap

Samen groeien naar succes

In deze case delen Norbert Koop (Chief Operations Officer) en Arno van Helden (Chief Executive Officer) van Favorite Gifts hun ervaringen, uitdagingen, inzichten, en hoogtepunten uit hun samenwerking met Beter Koersen.

Favorite Gifts helpt al meer dan een halve eeuw bedrijven om hun merkervaring en succes te versterken met promotionele artikelen. Wat begon met de verkoop van bedrukte balpennen, is nu uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met vestigingen in zeven landen en een breed assortiment van meer dan 5.000 producten.

Hoe kwam je in aanraking met Beter Koersen?

Norbert: Bij mijn vorige werkgever had ik al eens een traject gevolgd met Patrick van Beter Koersen, en die ervaring was zeer positief. Dit vertrouwen in hun expertise en aanpak zorgde ervoor dat ik opnieuw de samenwerking met Beter Koersen wilde aangaan. 

Op basis van de resultaten van een medewerkersbetrokkenheidsonderzoek dat we hadden uitgevoerd, besloten we om te werken aan verschillende aspecten van onze bedrijfscultuur, zoals het vergroten van medewerkersbetrokkenheid, verbeteren van samenwerking, en het versterken van onze kernwaarden.

Hoe is het traject verlopen?

We zijn ontzettend enthousiast over de werkwijze van de bevlogen medewerkers van Beter Koersen. Samen met ons managementteam en Daniëlla en Patrick van Beter Koersen hebben we eerst de uitdagingen binnen onze organisatie zorgvuldig in kaart gebracht, waarna we van start zijn gegaan met het traject. 

Gezien de omvang van onze organisatie was het essentieel om eerst de directie een kickstart te geven. Daarna zijn we aan de slag gegaan met de managers. Dit bleek soms complex, omdat we internationaal opereren en elk land en elke cultuur eigen normen en waarden heeft. Om hier goed mee om te gaan, hebben we DISC-profielen van elk lid van het managementteam opgesteld. Zo kregen we inzicht in hoe de managers op elkaar reageren en brachten we de verschillende leiderschapsstijlen in kaart. Vervolgens hebben we gewerkt aan het creëren van uniformiteit en samenhang op directie- en managementniveau.

Waar zijn jullie trots op?

In 2019 scoorde de medewerkersbetrokkenheid in ons onderzoek een 6,8. Dit jaar hebben we het onderzoek opnieuw uitgevoerd en kregen we een score van 8,0. Daar zijn we enorm trots op.

We hebben er hard aan gewerkt om medewerkers te laten voelen dat we hen serieus nemen en hen écht te laten zien dat wij willen ontwikkelen.

Wat is jullie belangrijkste inzicht?

Het is essentieel om helder te communiceren naar je team en duidelijke doelen te stellen. Om dit continu te waarborgen, hebben we samen met Patrick en Daniëlla vier kernwaarden geformuleerd: speed + simplicity + fun = succes. Deze kernwaarden passen niet alleen bij ons als managementteam, maar ook bij de markt waarin we opereren en onze bedrijfscultuur. Sinds de start van het traject gebruiken we deze kernwaarden als leidraad voor elk project, het gedrag van onze medewerkers en elke belangrijke beslissing. Ze vormen de basis van onze strategie en samenwerking.

Daarnaast hebben we gedurende het traject twee à drie keer per jaar sessies georganiseerd met het management en de verschillende teams. Deze sessies gingen soms diep op persoonlijk vlak, wat emotioneel zwaar kon zijn. Maar juist hierdoor doorbraken we samen barrières en durfden mensen initiatief te nemen en hun ideeën met anderen te delen.We hebben hiermee de samenwerking op managementniveau versterkt en het persoonlijk leiderschap aangescherpt.

Als je je openstelt kun je anderen helpen, want vertrouwen groeit in wederkerigheid.

Wat bleek misschien lastig, maar is toch gelukt?

Met een groot team was het soms een uitdaging om met iedereen rekening te houden. Ieder teamlid heeft immers een uniek karakter, eigen behoeften en een specifieke werkstijl. Hierdoor gebeurde het weleens dat wij als management te snel gingen, waardoor het lastig was om collega’s mee te krijgen in onze ideeën en doelen. Daarom vonden we de DISC-analyse zeer waardevol. Deze analyse bood inzicht in de behoeften van anderen, wat de samenwerking aanzienlijk verbeterde. Daarnaast leerden we meer over onze eigen valkuilen, en kregen we van Patrick en Daniëlla praktische tools aangereikt om elkaar te ondersteunen en het beste uit onze teams te halen.

‘Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder’

Wat heb je geleerd over jezelf als leider?

Arno: Als manager heb ik vaak een helder plan en een duidelijk doel voor ogen, en ik wil daar zo snel mogelijk naartoe werken. Wanneer je deze plannen met anderen deelt, zijn mensen vaak geneigd om erin mee te gaan, ook al staan ze er soms niet volledig achter. Daarom heb ik geleerd om goed door te vragen en later nog eens terug te komen op de feedback die ik krijg. Ook heb ik meer inzicht gekregen in mijn eigen valkuilen. Nu dat ik ze herken, kan ik er beter op anticiperen tijdens projecten en mezelf blijven ontwikkelen in toekomstige situaties.

 

Norbert: Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om je waardering naar mensen uit te spreken. Dit motiveert hen om het beste uit zichzelf én het project te halen. Het creëert een open werksfeer waarin collega’s zich comfortabel voelen om zichzelf te uiten en open te stellen.

Hoe gaan we nu verder?

We gaan met alle leidinggevenden aan de slag om jaarplannen voor de verschillende teams op te stellen. Deze plannen zijn gebaseerd op de aanpak van het Strategie Realisatie Plan (OGSM). Door de groei in zelfstandigheid binnen de teams kunnen zij nu hun eigen afdelingsplannen ontwikkelen, afgestemd op de kernstrategie van Favorite Gifts. Tegelijkertijd zijn we druk bezig met de integratie van onze kernwaarden in de dagelijkse werkwijze van onze medewerkers, zowel in hun onderlinge samenwerking als in hun interacties met klanten. Dit noemen we de ‘moments of truth’.

       

Meld je aan voor de Koersflits!
Verzend