Positiviteit beweegt!

Blogs

De Beter koersen blog. Over actuele visies, opinies, kennis en ervaringen over organisatieadvies, human resources en personeel & organisatie. Vanuit onze specialisaties beschrijven we cases en ontwikkelingen in ons vak. Scherp, humoristisch of treffend: deel jouw mening op onze visie!


 
strategiekaart Melis

Hoe maak je een succesvolle strategiekaart?

Dit voorjaar staat bij Melis Logistics helemaal in het teken van het 1000-dagen doel. Dit gebeurt aan de hand van de strategiekaart, die helder maakt hoe daar te komen. In een strak ritme hebben we samen daaraan gewerkt en de lessen daaruit delen we in deze blog – Joep Firet, adviseur Beter Koersen

Wendbaarheid van een organisatie: Kinderopvang

Joep Firet & Alice Onderstal: “We zijn samen met de kinderopvangorganisatie aan de slag gegaan. De knipoog bij de project-titel is dat als de kinderen zich dagelijks ontwikkelen, de kinderopvang dat ook dient te doen.” De strategie is na de sessies doorvertaald naar een jaarplan voor 2020, met aandacht voor het thema zelfsturing en zelfstandig opererende teams en een coachende rol van de leidinggevende daarin.

Aan de slag met de Gepro strategie

Tijdens een aantal Gepro strategie sessies hebben we in een aantal dagdelen op een gestructureerde wijze en met veel energie gewerkt aan hun identiteit en aan hun strategische projecten. Een en ander hebben we gedaan aan de hand van het gedachtengoed van House of Coherence. In deze klantcase een korte uiteenzetting van de aanpak.

Wagenborg_Zoom meeting

Bekijk het eens door eens andere bril!

Vanuit welke BRIL – PERSPECTIEF – kijk jij naar de toekomst van je bedrijf? Tijdens een interactieve ONLINE meeting met een klant maakten we in grote (65 pers.) en break-out rooms (5 pers.) plannen voor de toekomst, iedere kleur bril betekent een ander perspectief. Bekijk je bedrijf ook eens door een andere bril!

Energie shot Ondernemers

Energie Pakket Ondernemers

Word je door de coronacrisis gedwongen andere keuzes te maken met je onderneming? Dan is dit hét moment om te investeren in jezelf en je onderneming. Anticiperen op ‘business as unusual’. Om dit vermogen een prettig impuls te geven hebben we een interactief ENERGIE PAKKET ONDERNEMERS ontwikkeld. Zodat je binnen no time weer ‘ready to go’ bent!

Coherence tour-d’horizon

Tijdens een aantal ploegmeetings van Beter Koersen houden we in een Broedsessie van 2 uur een tour-d’horizon van het aangemelde bedrijf. Bij de aanpak is het Coherence gedachtengoed leidend. De ondernemer krijgt in 2 uur een krachtig advies over de toekomst van zijn/haar bedrijf. Ook interesse in een tour-d’horizon? Meld je aan!

strategiekaart_waarden

Strategiekaart & OGSM

Met de Strategiekaart brengen we eenduidig in kaart wàt de koers is van het bedrijf. Ook bepalen we wat de strategische thema’s zijn voor de komende drie jaar. Dat leggen we vast in de OGSM-poster; wat staat voor Objectives, Goals, Strategies en Measures, welke per jaar wordt bijgesteld. In een overzichtelijk schema worden de doelen, aanpakken en meetwaarden van ieder strategisch thema vastgelegd.

Business is Behavior

Workshop | Business = Behavior

Deze workshop Business=Behavior is speciaal bedoeld voor teams die hun eigen prestaties willen verbeteren. Het is echter ook zeer geschikt om deze workshop op MT- of DT-niveau uit te voeren, waardoor breed bewustzijn ontstaat rond het begrip ‘performance-management’.

Guido Boosten

Guido Boosten

Guido Boosten. Adviseur. “Ik help graag mensen en organisaties vanuit een metaperspectief van waaruit je koers kunt zetten richting een duurzame toekomst. Voor jezelf, je medewerkers, je klanten, je aandeelhouders en de wereld als geheel.”

Instructiefilm Strategiekaart

Strategiekaart en OGSM

Zeg je klantwaarde, dan zeg je klantbeleving. Daarom spelen teamleden tijdens de zogenaamde ‘klantarena’ een actieve rol door ze zelf een belangrijk deel van de voorbereiding te laten doen. En dat werpt vaak meteen zijn vruchten af. In veel gevallen is een belangrijk deel van de inhoudelijke klantfeedback al direct tijdens de klantarena zichtbaar.

Peloton Beter Blijven

Bewegende community – Gluren bij de buren

In zijn NRC-column stond managementgoeroe Ben Tiggelaar laatst stil bij een stille aardverschuiving in adviesland. Moraal van zijn verhaal: bedrijven huren steeds minder vaak externe consultancybureaus in, omdat managers en ondernemers zelf de mensen, technieken en systemen in huis hebben om hun managementvraagstukken op te lossen.

Groeiaanpak – Duurzame Inzetbaarheid (ESF)

De wereld om ons heen verandert en daarmee de vraag van de klant: “Wij willen mee blijven doen met de ‘nieuwe economie’. Maar hoe pakken we dat aan?” We ontwikkelden de afgelopen tijd een succesvol stappenplan: de GO Groeiaanpak! De aanpak is geschikt voor de ESF regeling voor Duurzame Inzetbaarheid.

VVP artikel ken je klant

Het onweerstaanbare klantaanbod

Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de praktijk en pakken we de ‘cijfers’ erbij. Heeft gunnen iets met ratio te maken? ‘Hoe beter jij de behoefte van de klant begrijpt, hoe dichter je bij hem of haar kunt staan’. Kortom: maak kennis met je klanten!

Joep Firet

Joep Firet

Joep Firet. Adviseur en eigenaar Beter Koersen. “Als ik het in een gesprek voor elkaar krijg dat andermans ogen gaan glimmen, dan weet ik dat er echt beweging gaat komen! Dan gaan wij samen koersen. Op weg naar vernieuwing.”

Patrick Steggerda

Patrick Steggerda

Patrick Steggerda. Adviseur en eigenaar Beter Koersen. “Ik geloof sterk in een aanpak waarbij we de medewerkers en de klanten vragen mee te doen. De crowd weet alles!”

kies de juiste marktstrategie

Workshop | Kies de juiste marktstrategie

Ieder bedrijf kan maar één keer tijd en middelen inzetten voor marktbewerking en productontwikkeling. Welke klanten zijn het meest aantrekkelijk? Waar ligt onze toekomst?
Na deze workshop is de marktstrategie weer scherp en zijn de lijnen naar de toekomst uitgezet.

Bedrijfsscan

Workshop | Missie en visie challenge

Veel organisaties zijn uit balans. Er is vaak of teveel focus op de interne processen of er wordt juist teveel ingespeeld op de wensen uit de markt, waardoor het profiel vaag is. Wat is nu eigenlijk een missie en een visie en vanuit welk klantperspectief zijn deze geformuleerd? In deze workshop brengen we uw organisatie verder in balans.

×
Bert Koersem: lachend leiderschapstheater

Nieuwsbrief + kortingscode € 10,- Managementboek

Bert Koersem en het lachend leiderschap

Ook Positief Koersen met je organisatie? Laat je inspireren!

    ×

    Neem contact op