(Online) | Gedragskompas

gedragskompas-Beter Koersen

Meer klantwaarde door gedragsverandering

Willen jullie ook graag een bedrijf of organisatie zijn waar klanten graag terug komen? Dan is het belangrijk om afspraken te maken over het gedrag dat jullie laten zien aan klanten. Dat maakt hét verschil want ‘Al is het product nog zo goed.. Het is gedrag dat ‘t ‘m doet!’

Oprécht gedrag

Door samen afspraken te maken over (klant)gedrag kun je elkaar stimuleren en complimenteren, zodat het nog leuk wordt ook! Zorg er hierbij voor dat iedereen erbij betrokken is om gemotiveerd hiermee aan de slag te gaan. In de Workshop Gedragskompas je hiermee oefenen.

“Let erop dat dit afgesproken gedrag oprécht is, want ‘toneelstukjes’ vallen bij klanten direct door de mand”

 

Cultuurinterventie

Door het met elkaar zo concreet het gesprek te voeren over gedrag, kom je tot een interventie in gedragspatronen. De (interne) klant staat centraal en vanuit dat vertrekpunt ga je het hebben over oud- en nieuw gedrag. Bedrijfscultuur is patroon van terugkerend gedrag, dus als wij met elkaar beter kunnen benoemen wat het nieuwe gedrag is, dan werken we op een positieve manier aan een nieuwe cultuur.

Video: Joep gidst jullie (in 3 minuten) stapsgewijs door de functie (en het nut) van de Gedragskompas!

 

In één workshop (ook online mogelijk) afspraken maken over gedrag

Maar hoe kom je nu tot een aantal goede afspraken over gedrag? Hoe voorkom je lange zitsessies hierover?

    • Het is belangrijk om de bedrijfswaarden als uitgangspunt te nemen voor dit gesprek maar deze zijn vaak abstract. Dus de vertaling is nodig van de bedrijfswaarden naar concrete voorbeelden van zichtbaar gedrag. En dat het liefst in een aantal concrete stappen, zodat het snel gaat en iedereen de energie erin houdt.
    • We hebben daarom een poster gemaakt, aan de hand waarvan jullie met elkaar een aantal stappen doorlopen die leiden tot concreet omschreven gedrag. Wij noemen deze poster ‘Het Gedragskompas’.
    • Meer workshops, tools, kennis en blogs over GEDRAG kun je vinden op de pagina: ‘Cultuur in gedrag in organisaties’.

 

In deze workshop gaan we met de 4 stappen van het Gedragskompas aan de slag:

  1. Kernwaarden bedrijf
    We starten met de kernwaarden van jullie bedrijf, ook wel de bedrijfswaarden genoemd. Deze zijn vaak al wel benoemd, anders maken we daar een eerste slag in. Voorbeelden zijn: ‘oplossingsgericht’ of ‘oprecht’.
    Als jullie daar meer diepgang in willen dan kunnen we e.e.a. combineren met onze Kernwaarden Workshop.
  2. Klantbeloftes
    De kernwaarden zijn vaak losse woorden, die universeel toepasbaar zijn in jullie bedrijf. We maken hierna een tussenstap naar zogenaamde ‘klantbeloftes’. Wat zijn de beloftes die wij doen naar onze klanten? Waar kunnen klanten bij ons altijd op rekenen? We maken deze vertaling vanuit de kernwaarden en komen tot korte, positieve zinnen. Voorbeelden daarvan zijn: ‘we vragen altijd door’ of ‘we gaan tot het gaatje’. Overigens kunnen collega’s van andere afdelingen ook als ‘klanten’ beschouwd worden.
  3. Concrete gedragsvoorbeelden
    Met de klantbeloftes zijn we er nog niet. Dat is nog niet zichtbaar, we willen het nog concreter voor jullie maken. Daarom gaan we voorbeelden van gedrag omschrijven. Daarom gaan we gedrag koppelen aan klant-contactmomenten. Dat zijn situaties waar we ontmoeting hebben met de klant en -met de kernwaarden en klantbeloftes in ons hoofd- het verschil gaan maken.
  4. Klant-contactmomenten.
    We stellen de klant-contactmomenten vast (waarbij klanten ook symbool kan staan voor collega’s). Daarna gaan we concrete voorbeelden van gedrag omschrijven zoals we die willen laten zien op de klant contact-momenten. Voor deze momenten bedenken we vervolgens een aantal concrete gedragsvoorbeelden. Deze gedragsvoorbeelden zijn jullie gedragskompas! Daar kunnen jullie elkaar op complimenteren en stimuleren wat leidt tot een tevreden klant!

 

De Theorie: ABC van Gedrag

Met de workshop Gedragskompas kom je in één dagdeel tot vijf klantbeloftes en daarvan afgeleid een set van vijf concrete beschrijvingen van gedrag. De leidraad voor de hele organisatie, waarmee je voor meerdere jaren heel duidelijk vastlegt hoe communicatie en gedrag plaatsvindt. De gedragsbeschrijvingen zijn daarvan afgeleid en beschrijven heel precies hoe dat er in bepaalde situaties uit ziet. Hoe specifieker dat omschreven is, hoe succesvoller het sturen-op-gedrag kan plaatsvinden.
>>>Lees in de blog ‘Gedragsverandering in 3 ABC’s’wat hier de theorie achter is. We nemen jullie in de workshop kort mee in deze theorie, zodat iedereen het waarom erachter begrijpt.

Investering en meer informatie

De investering van de Workshop Gedragskompas is €950,-. Aanmelden kan via het onderstaande aanmeldformulier. Eerst meer weten of sparren of dit de juiste workshop voor jullie is? Neem dan Contact met ons op!

Extra optie: met de met de workshop Doorleving Kernwaarden met Coherence (ook een dagdeel) kun je samen één complete dag wijden aan bedrijfswaarden en gedrag!

Workshopleiders:

De workshopleiders voor de Workshop Gedragskompas zijn (afhankelijk van de omvang van de groep): Marcel Pennings, Daniëlle Corijn, Joep Firet.

€ 950,- excl. btw

Aanmelden (Online) | Gedragskompas

Geef hieronder je persoonlijke gegevens op

    Naam *

    Adres *

    Postcode *

    Plaats *

    Telefoonnummer *

    E-mailadres *

    Kortingscode

    Je bericht