Waar ben je naar op zoek?
Zoeken

Stap 2: Klantbeloftes

De kernwaarden zijn vaak losse woorden, die universeel toepasbaar zijn in jullie bedrijf. We maken hierna een tussenstap naar zogenaamde ‘klantbeloftes’. Wat zijn de beloftes die wij doen naar onze klanten? Waar kunnen klanten bij ons altijd op rekenen? We maken deze vertaling vanuit de kernwaarden en komen tot korte, positieve zinnen. Voorbeelden daarvan zijn: ‘we vragen altijd door’ of ‘we gaan tot het gaatje’. Overigens kunnen collega’s van andere afdelingen ook als ‘klanten’ beschouwd worden.

Stap 4: Klant-contactmomenten

We stellen de klant-contactmomenten vast (waarbij klanten ook symbool kan staan voor collega’s). Daarna gaan we concrete voorbeelden van gedrag omschrijven zoals we die willen laten zien op de klant contact-momenten. Voor deze momenten bedenken we vervolgens een aantal concrete gedragsvoorbeelden. Deze gedragsvoorbeelden zijn jullie gedragskompas! Daar kunnen jullie elkaar op complimenteren en stimuleren wat leidt tot een tevreden klant!

De Theorie: ABC van Gedrag

Met de workshop Gedragskompas kom je in één dagdeel tot vijf klantbeloftes en daarvan afgeleid een set van vijf concrete beschrijvingen van gedrag. De leidraad voor de hele organisatie, waarmee je voor meerdere jaren heel duidelijk vastlegt hoe communicatie en gedrag plaatsvindt. De gedragsbeschrijvingen zijn daarvan afgeleid en beschrijven heel precies hoe dat er in bepaalde situaties uit ziet. Hoe specifieker dat omschreven is, hoe succesvoller het sturen-op-gedrag kan plaatsvinden.

>>>Lees in de blog ‘Gedragsverandering in 3 ABC’s’ wat hier de theorie achter is. We nemen jullie in de workshop kort mee in deze theorie, zodat iedereen het waarom erachter begrijpt.