Hoe maak je een succesvolle strategiekaart?

strategiekaart Melis

Zes lessen uit het praktijkproject met Melis Logistics

Door Joep Firet

Ik wil ook zo’n strategiekaart voor ons bedrijf! (Jij ook? Check hier hoe het werkt!)

Dit voorjaar staat bij Melis Logistics helemaal in het teken van het 1000-dagen doel. Dit gebeurt aan de hand van de strategiekaart, die helder maakt hoe daar te komen. In een strak ritme hebben we samen daaraan gewerkt en de lessen daaruit delen we in deze blog.

‘Ik wil ook snel zo’n poster voor ons bedrijf!’. Dat was de wens van Marwin nadat ik hem en Nick onze stapel demo-strategiekaarten van andere bedrijven had laten zien. ‘Dat werkt echt veel beter dan powerpoints of teksten’

We hadden er net twee strategiesessies op zitten en het was duidelijk dat zijn vraag niet ging over het vormgeven en het drukken, maar over het inhoudelijke traject dat we nog voor de boeg hadden: Om voor de aankomende 1000 dagen een samenhangend visie en strategische plan te maken voor Melis Logistics, zijn bedrijf met ruim 2020 medewerkers. Ik roep impulsief: ‘dat vraagt om een aantal sessies met ruimte voor creatief denken’, waarop Marwin zegt; ‘doe maar, want we hebben richting nodig als snelgroeiend bedrijf’.

Drie maanden later…
Na meerdere inspirerende momenten en menig schets op flipovers, staat Marwin voor de camera’s vol vuur de strategiekaart te presenteren in Pathé Theater. Misschien willen jullie ook wel zo’n tastbaar eindproduct om de strategie te communiceren met klanten en medewerkers. Hieronder schets ik hoe we tot dit sprekende eindproduct zijn gekomen, opgedeeld in zes lessen die ik graag met jullie deel.
 

 

1. Creeër open sfeer en flow

Al snel mochten wij genieten van de familie-cultuur van Melis Logistics. Door haar snelle groei is het inmiddels een middelgroot bedrijf, maar daar is in de omgang niets van te merken. Marwin zit casual op de trap te appen en de vrijdag-middag gehaktballen worden nog steeds met de hand gedraaid. We komen als Beter Koersen bij veel bedrijven over de vloer en hebben daarom veel inzichten in ons hoofd. Maar het moet er wel uit komen, in een gezamenlijke flow. Ik heb nogal wat korte filmpjes en energizers tevoorschijn getoverd, ter inspiratie. Marwin en Nick deden enthousiast mee en vroegen een volgende keer: ‘laat dat filmpje van die sergeant ook even aan Vincent zien’. Dat stimuleerde mij weer en zo gingen we maar door.
 
Coherence
 

2. Werk vanuit samenhang

Een strategie is alleen succesvol als deze samenhangend is, met zowel aandacht voor het sociale- als het zakelijke systeem. Vanuit Beter Koersen faciliteren we ook sessies vanuit het Business Model Canvas of OGSM. Het effect kan zijn dat er mooie plannen liggen maar dat onvoldoende gewerkt wordt aan de realisatiekracht. Deze wordt voornamelijk bepaald door cultuur, leiderschap en het gedrag in de organisatie. Expliciete aandacht daarvoor is daarom belangrijk voor het succes van de strategie. Al onze strategietrajecten benaderen wij daarom vanuit het Kompas, onderdeel van het gedachtengoed van www.houseofcoherence.nl Per as van het model bespreken we uitgebreid de trends, de ambities van het bedrijf en stellen de ontwikkelthema’s vast.
 
Strategiekaart
 

3. Benoem een duizend-dagen-doel

Waar staat het bedrijf over 1000-dagen? De transportwereld ondergaat een enorme groei door corona en de groei van e-commerce. Grote partijen als Amazon vullen hun eigen logistiek in. Wat is in deze dynamiek dan het doel van Melis? Welke niche kiest het bedrijf en hoe maken we dat helder voor alle logistiek professionals? Wat vraagt dat van hun persoonlijk leiderschap?Hoe groter het bedrijf wordt, hoe meer de medewerkers vragen om zo’n stip aan de horizon en in de strategiekaart heeft.
 

 

4. Benoem strategische projecten

Een goede strategiekaart geeft niet alleen helder weer wat de missie is, op welke unieke wijze het bedrijf dat doet en het 1000-dagen doel. De strategie geeft ook aan wat de thema’s zijn die het bedrijf het aankomende jaar wil oppakken. Bij Melis hebben we de strategiekaart voor drie jaar vooruit getekend. En zoals we bij al onze klanten adviseren, onderaan een strook met een logische opsomming van de strategische doelen voor het aankomende jaar. Over een jaar gaan we met het Kernteam een strategische review doen waarin we een update maken van de strategische projecten: waar staan we, wat is afgerond en wat worden nieuwe ontwikkelthema’s. De strategiekaart blijft zo drie jaar actueel, en de onderste strook, met strategische projecten, wordt ieder jaar ververst. Met een schaartje en symboliseren we de jaarlijkse cyclus van deze strategic review.
 

 

5. Maak nieuwe cultuursymbolen

Melis is een echt familiebedrijf waarin ‘De Keet’ waar Marwin het familiebedrijf destijds doorstartte, een grote symbolische waarde heeft. Er wordt over gesproken en de eigenzinnigheid die daaruit spreekt geeft gevoel van verbinding en energie. Maar inmiddels is het bedrijf toe aan nieuwe symbolen. En zo is de Melis boom ontstaan, als symbool voor de academy. Melis wil namelijk voor ieder talent een plek bieden, ieder groeit in een rol die het best past. Maar hoe symboliseren we deze cultuur van groeien en ontwikkeling? De Melis boom was snel geboren met, in een melige bui getekend, een gietertje erbij.

Alles binnen Melis helpt in ontwikkeling in vakmanschap en gedrag. Tot mijn verrassing stond er een paar weken later op alle bureaus een heus gietertje, door Nick spontaan besteld, exact in de Melis kleuren. Met de vraag: in welke richting wil jij je ontwikkelen? Hoe ga jij anderen hiermee helpen? En zo is er nog meer symboliek te vinden; het ‘Melis Platform’; ‘Smart Logistics’; ‘CoVoCo’ etc.

Ook zijn we telkens op zoek gegaan naar kleine opsommingen. Door het eenvoudig te houden kan iedereen binnen het bedrijf dit herhalen en gemakkelijk doorvertellen aan collega’s en klanten. Het bedrijf heeft EEN missie en heeft een unieke kijk op haar vak. De visie is opgebouwd uit DRIE onderdelen: het Melis Platform, Smart Logistics en de Melis boom. Het Melis platform rust op DRIE poten, Smart Logistics betaat uit DRIE diensten, de Melis-boom heeft als wortels VIJF bedrijfswaarden.
 

 

6. Maak verhalen, houd vol en draag uit

Marwin gaat in Pathé staan om de strategie uit te dragen, filmpjes hiervan gaan viral naar medewerkers. Nick loopt ermee onder de arm naar klanten. Maar dat zijn er maar twee. We hebben een Kernteam met de mensen die binnen Melis een initiatief nemen. Met dit Kernteam hebben we het verhaal achter de strategiekaart herhaald, geoefend en geoefend. Zodat we ineens met bijna vijftien mensen zijn die binnen het bedrijf die het verhaal uitdragen, ieder op zijn of haar eigen manier. De mooiste momenten zijn als dat Marwin hen aanmoedigt en complimenten geeft, zich bewust van het hefboomeffect.
 

 

Beter Koersen als ‘Coach voor Collega’

Binnen Melis is het een gevleugeld begrip geworden: de CoVoCo, de Coach voor Collega. Dat staat symbool voor de platte organisatie, dat collega’s elkaar helpen, complimenteren en eventueel aanspreken. Gekscherend noemen Nick en Marwin ons ook ‘CoVoCo’. Met de gedachte: ‘wij weten alles van logistiek en jullie helpen ons met de strategie’. Jullie doen dat vaak en wij maar eens in de drie jaar. Dus wij hoeven dit niet te leren; jullie zijn onze ‘CoVoCo’. Daar spreekt een enorme waardering uit, voor ons vak! En hoe mooi is het dat we van hen open over deze casus mogen schrijven, want heel veel Beter Koersen trajecten zijn hun voorgegaan, waarbij wij vanwege vertrouwelijkheid maar beperkt de lessen van konden delen!

Bekijk het filmpje: Melis Logistics op weg naar 2024

 

Meer weten over de strategiekaart? Bekijk onze Specialisatie Strategiekaart & OGSM