Hoe zorg je dat je echt uniek onderscheidend bent in de klantwaarde die je biedt? En hoe vind je die onderscheidende klantwaarde? Hoe bereid je een marktintroductie voor of hoe hernieuw je proposities? Kun je zeker zijn dat je (nieuwe) producten of diensten ook succesvol zijn? Wil jij je investeringen dubbel en dwars terugverdienen? Dan moet je met klantwaarde aan de slag.
Wat is klantwaarde?
Als organisatie wil je graag impact maken. Vooral voor je klanten. Maar wat ervaren zij eigenlijk als waarde? Wat kopen ze nou eigenlijk van je? Is dat een product, dienst of toch wat anders?
Vanuit de marketing gedacht, koopt de klant een oplossing (in de vorm van een dienst of een product), een vloeiend (moeiteloos) proces en ‘gewenst’ (klantgericht) gedrag. Maar hoe weet je nou hoe een klant hier waarde aan toekent? De meeste mensen weten zelf niet welke onbewuste gedachten, emoties en wensen hun dagdagelijkse aankoopgedrag bepalen. Kun je het dan als ondernemer of marketeer weten?
Breng de klantreis in kaart
Zeg je klantwaarde, dan zeg je klantbeleving. De ‘klantreis’ in jouw organisatie staat symbool voor de wijze hoe medewerkers met klanten en afnemers omgaan. En natuurlijk ook als collega’s naar elkaar, want niet voor niets zeggen wij: ‘intern beginnen is extern winnen!’
“Echte klantwaarde kun je alleen bieden wanneer je expliciet heldere kernwaarden hebt en wanneer je zowel de rationele als de emotionele factoren in het aankoopproces van de klant begrijpt. Vooral die emotionele factoren moeten op elk sleutelmoment in het klantcontact voelbaar zijn.”
Klantgericht of ‘klantgezwicht’?
Hoe houd je de focus en energie in je team? Hoe creëer je écht waarde voor je klanten? Simpel. Door je klanten direct uit te nodigen in je teamoverleg. Weten hoe het met jouw klantwaarde zit? Nodig je klanten uit, bijvoorbeeld tijdens je teamoverleg. Of in een inspiratie-arena. Je zult wat beleven! Er ontstaat een andere dynamiek, alle (vaak tijdrovende) randzaken verdwijnen naar de achtergrond. De essentie waar het allemaal om draait is tegelijkertijd letterlijk het middelpunt: de klant!
Onze specialisten
Marcel Pennings
Actief aan de slag met onze workshops!
Zelf aan de slag?
Download de poster met het Gedragskompas hier!
Koersflits – Laat je inspireren!
De Beter koersen blog. Over actuele visies, opinies, kennis en ervaringen over organisatieadvies, human resources en personeel & organisatie. Vanuit onze specialisaties beschrijven we cases en ontwikkelingen in ons vak. Scherp, humoristisch of treffend: deel jouw mening op onze visie!
Ondernemers en managers maken elke dag keuzes. Soms zijn die keuzes halfslachtig. Het is van vitaal belang voor een organisatie om de kernwaarden helder te hebben. Die helderheid vormt de basis voor duidelijke keuzes en zijn in lijn met het hogere doel van de organisatie (missie) en met de inzichten die de organisatie richting geven (visie). Iedere keuze levert je iets op. In deze blog een paar handreikingen voor een helder keuzeproces geschreven door ploeglid Carlijn Holtrop.
Neem contact op |
Heb je vragen of wil je kennismaken met ons?
Bel, app of mail ons even!
Meld je aan voor de Koersflits! |
|