Kernwaarden zijn korte, bondige beschrijvingen van idealen die door iedereen worden nagestreefd en belangrijk gevonden worden. Meestal worden kernwaarden zo gekozen dat ze uit één woord bestaan, een moreel doel omschrijven en op een of andere wijze het gevoel raken. Denk daarbij aan woorden zoals ‘eerlijk’ of ‘positief’
Waarom zijn kernwaarden zo belangrijk?
Sterke kernwaarden geven richting aan het gedrag van de medewerkers en geven de identiteit weer van de organisatie. Bij momenten van twijfel kan ieder even ‘in beraad’ bij zichzelf en aan de hand van de kernwaarden een beslissing nemen. Bijvoorbeeld als voor montage van een warmtepomp een klein onderdeel ontbreekt en dezelfde dag nog bij de lokale bouwmarkt gekocht kan worden. Dan geeft de kernwaarde ‘klantgericht’ de doorslag voor de monteur om dat even snel te fixen (en sterk te staan bij administratie als hij het bonnetje inlevert). Of de kernwaarde ‘eerlijk’, die de doorslag geeft om een gemaakte fout direct te vertellen bij een collega.
Hoe kom je tot kernwaarden?
Omdat kernwaarden raken aan het onderbewustzijn van medewerkers, is het proces om hiertoe te komen heel belangrijk. Het gaat er om dat de woorden samen gekozen worden, zodat het van iedereen is en niet ‘opgelegd’. Dat proces vraagt best wel aandacht, omdat je soms kunt blijven hangen in woordkeuze en de betekenis die ieder aan bepaalde woorden geeft. Anderzijds is het verrassend hoe snel collega’s hierin kiezen omdat er altijd een ‘common ground’ is uit het dagelijks werk.
Betekenis geven aan kernwaarden
Minstens zo belangrijk is het om binnen het bedrijf betekenis te blijven geven aan kernwaarden. Een moreel kompas werkt alleen als je het regelmatig afstoft! Dat doe je door regelmatig erop terug te komen, bij gedragsafspraken, lastige beslissingen, teambuilding of workshops. Daar zijn genoeg creatieve werkvormen bij te bedenken.
Onze specialisten
Joep Firet
Zo hielpen wij hen beter koersen!
“In de tweedaagse met Beter Koersen hebben we onze bestaande kernwaarden verder verdiept. We hebben elkaar heel veel beter leren kennen door ze met allerlei werkvormen te verbinden met onze individuele waarden. Ook hebben we de kernwaarden gekoppeld aan de rollen die we als team vervullen, en uitgewisseld hoe ieder uit deze rollen inspiratie haalt.” – Hanneke Wegman, Teamleider Bestuursbureau Universiteit Leiden
Zelf aan de slag?
Meld je aan voor ons Kernwaardenspel!
Koersflits – Laat je inspireren!
De Beter koersen blog. Over actuele visies, opinies, kennis en ervaringen over organisatieadvies, human resources en personeel & organisatie. Vanuit onze specialisaties beschrijven we cases en ontwikkelingen in ons vak. Scherp, humoristisch of treffend: deel jouw mening op onze visie!
Ondernemers en managers maken elke dag keuzes. Soms zijn die keuzes halfslachtig. Het is van vitaal belang voor een organisatie om de kernwaarden helder te hebben. Die helderheid vormt de basis voor duidelijke keuzes en zijn in lijn met het hogere doel van de organisatie (missie) en met de inzichten die de organisatie richting geven (visie). Iedere keuze levert je iets op. In deze blog een paar handreikingen voor een helder keuzeproces geschreven door ploeglid Carlijn Holtrop.
Neem contact op |
Heb je vragen of wil je kennismaken met ons?
Bel, app of mail ons even!
Meld je aan voor de Koersflits! |
|