Hoe zorg je dat je van waarde bent voor je klanten of collega’s? Uiteindelijk komt het allemaal neer op gedrag in organisaties. Hoe gaat een medewerker met een klant om? Hoe gaan jullie als collega’s met elkaar om? Alles komt samen in de momenten van contact die de relatie kunnen maken of breken.
Zo ook het leiderschap in je organisatie. Via het gedrag van de leidinggevenden kun je gedrag van medewerkers beïnvloeden richting de organisatiedoelen. Blijft de vraag over die wij graag samen met je invullen: Hoe kun je gedrag veranderen? Hoe kun je sturing geven aan gedrag in organisaties?
Gedrag komt voort uit wat we denken, voelen, willen, kunnen en vinden.
In een organisatie wil je dat het gedrag van de medewerkers de doelen van de organisatie dient. Dat gebeurt lang niet altijd optimaal. Onze ervaring is dat dat meestal niet ligt aan de medewerkers, maar aan de organisatie. Je krijgt het ongewenste gedrag omdat de organisatie daar onbedoeld tot aanzet.
Organisatiecultuur: wat gaat wèl goed?
Door de ongeschreven regels van het gedrag in de organisatie te onderzoeken wordt veel duidelijk; de cultuur van een organisatie tekent zich af in het gedrag van de mensen. Het is daarbij heel effectief om met de medewerkers eerst te kijken naar wat er goed gaat, want: ‘Positiviteit beweegt’! Vanuit vertrouwen kun je ook onder ogen komen wat beter kan. Wat wìllen we eigenlijk met zijn allen? En wat willen onze klanten of collega’s bij ons aan gedrag zien? Niet alleen de directie, maar iedereen in de organisatie moet zich dat afvragen.
Gedragskompas voor heldere gedragsafspraken
Het Gedragskompas is een ideale dialoogtool voor gewenst gedrag in organisaties én dus ook voor jullie klantreis! Onze klantwaarde adviseur Joep Firet licht de kompas in deze video toe. Vragen? Neem vrijblijvend contact op met Joep!
Cultuur en gedrag veranderen met een stappenplan
Wij ontwikkelden werkvormen die de hele organisatie bij het proces betrekken. Met een stappenplan van en voor iedereen. Verandertrajecten werken namelijk alleen als de aanpak helemaal in lijn is met de gewenste cultuur en het gedrag waar de organisatie naar toe wil. Wat zijn onze drijfveren? Hoe kunnen we vanuit een heldere visie en doorleefde kernwaarden van betekenis zijn voor onze klanten? We halen input op bij alle medewerkers, of een representatieve groep, en ook bij klanten en stakeholders. Omdat iedereen meedenkt en meedoet, wordt het een breed gedragen plan.
Nieuw gedrag uit de juiste voedingsbodem
We maken op basis van het Coherence gedachtengoed een samenhangend stappenplan voor de gewenste verandering. Die verandering begint al door sámen aan een plan te werken. Dit realiseren we samen door het opzetten van dialoogtafels met medewerkers, klantonderzoek, inspirerende workshops en trainingen. Hetgeen energie en positiviteit geeft; mensen willen graag meedoen en bijdragen. Met kleurrijke, verrassende events die de medewerkers zelf bedenken, bekrachtigen we de nieuwe koers. Een koers die we vastleggen in een gedragskompas. The product is in the process. Alleen als het nieuwe gedrag uit de juiste voedingsbodem voortkomt, zal de verandering duurzaam zijn.
Onze specialisten
Joep Firet
Carlijn Holtrop
Aan de slag met gedrag!
Zo hielpen wij hen met gedrag!
“Er was sprake van systeemgedrag waarmee de intro- en extraverte mensen elkaar klemzetten en de teamontwikkeling stagneerde. Door een interventie met behulp van Beter Koersen is het plezier, maar ook de samenwerking en prestaties van onze afdeling substantieel verhoogd!”
Zelf aan de slag?
Download hier de gratis poster met het ‘Gedragskompas’!
Koersflits – Laat je inspireren!
De Beter koersen blog. Over actuele visies, opinies, kennis en ervaringen over organisatieadvies, human resources en personeel & organisatie. Vanuit onze specialisaties beschrijven we cases en ontwikkelingen in ons vak. Scherp, humoristisch of treffend: deel jouw mening op onze visie!
Gedragsverandering in 3 ABC’s: Door betrokkene bewust te maken van het (on-)gewenste gedrag en het effect ervan in relatie tot iets dat er toe doet (een urgente veranderingsvraag, een kenmerkende verantwoordelijkheid, enz.), speel je in op de eerdergenoemde innerlijke factoren. Door A, B en C in begrijpelijke en concrete taal te bespreken, kan betrokkene regie nemen op de ontwikkeling van gewenst gedrag (of er voor zichzelf een andere consequentie aan verbinden).
Neem contact op |
|
Heb je vragen of wil je kennismaken met ons?
Bel, app of mail ons even!
Meld je aan voor de Koersflits! |
|