1. Innoveren is durven experimenteren
Veel bedrijven gieten hun portfolio en productmarktcombinaties in hippere, goedkopere 2.0-jasjes om stapsgewijs verder te groeien. Jarenlang gold de traditionele combinatie van Operational Excellence en Business Development daarbij als dé manier om bestaande processen te verbeteren en nieuwe producten te ontwikkelen. Maar tijden veranderen. Steeds meer organisaties zien heil en brood in de kracht van Innovational Excellence. De geleidelijke, instrumentele groeibenadering maakt plaats voor de sprongsgewijze innovatieaanpak van het vallen en opstaan.
Risico’s durven nemen
En dat is logisch. We leven tenslotte in een dynamische wereld, waarin verandering noodzakelijk en het samen ontdekken van nieuwe horizonten vooral iets vanzelfsprekends is. Waar veel bedrijven niet zo lang geleden nog werkten met vijf- of zelfs tienjarenplannen, weten ze nu niet waar ze over drie jaar staan. In die minder overzichtelijke wereld moet je risico’s durven nemen én op vertrouwen kunnen rekenen.
Verruim je blikveld
Daarom leven we ook in een meer Permanent Bèta achtige situatie waarin we liefst onze kennis met elkaar en klanten delen in plaats van om het te krijgen. Producten zijn er niet om helemaal uit te ontwikkelen, maar om mee te experimenteren. Wat klanten vervolgens ook accepteren. Ze denken graag mee, zorgen voor hun eigen inbreng en dragen bij aan een cultuur van leren en reflecteren, van het fauten mogen maken. Dus managers: verruim je blikveld, doe je oogkleppen af en zet nieuwe stappen. Experimenteer! Het maakt je wendbaarder en … innovatiever.