Praktijklessen voor nieuw gedrag in organisaties bij Bouwbedrijf Bekman
Hoe vaak horen wij bij onze klanten de verzuchting: ‘We moeten in ons gedrag de klant meer centraal stellen’. Hoe krijgen we nieuw gedrag in organisaties? Na talloze projecten wordt het steeds duidelijker: het echte, welgemeende klantgedrag ontstaat alleen van ‘binnenuit’ en is alleen in samenhang en vanuit visie te ontwikkelen. Aan de hand van dit praktijkvoorbeeld vertel ik hoe je dit aan kan pakken in vijf lessen.
‘Willen we verder groeien dan hebben we meer structuur nodig!’
Veel klanten willen in zee met kwaliteitsbouwer Bekman. Uiteraard zit de markt mee, maar de sterke klantvraag komt vooral door de cultuur en het vakmanschap binnen het bedrijf. Het bedrijf groeit maar door en Martein, de DGA, wil graag een slag maken in teamontwikkeling en het gedrag binnen het bedrijf.
Accent op kernwaarden en gedrag
Met behulp van dialoogtafels, een werkgroep, personeelsbijeenkomsten en sessies met het management is er een strategiekaart opgesteld waarin alles is samengevat.
Iedereen is apetrots op het bedrijf en het blijkt dat het bedrijf met gemak verder kan groeien, mits er goed aandacht gegeven wordt aan de ontwikkeling van de medewerkers. Daarom heeft deze strategiekaart het accent op kernwaarden en gedrag. Dus ook hier kwam toen de vraag naar boven: hoe werken we aan nieuw gedrag in organisaties?
Nieuw gedrag in organisaties vraagt ook nieuw leiderschap
Bekman is een open en transparant bedrijf en voor Martein is dit de basis van verdere groei. Geen afdelingen of managers, hij gruwt van het idee! Als het aantal leidinggevenden niet meegroeit, dan vraagt dat wel meer zelfstandigheid bij het personeel, en ander soort leiderschap en meer zelfsturing. In dit project hebben we samen ontdekt wat dit inhoudt.
Wil je ook aan de slag met nieuw gedrag in organisaties? Meer richting geven aan cultuurontwikkeling? Dan zijn er uit deze klantcasus vijf lessen te trekken, waar ik je graag in meeneem!