Waar ben je naar op zoek?
Zoeken

11. Met straf in de kramp

Er is een tweede valkuil bij gedragsmanagement: 80% van de consequenties die leidinggevenden verbinden aan gedrag hebben betrekking op ongewenst gedrag. Negatieve consequenties worden gebruikt om ongewenst gedrag te voorkomen (dwingen, straffen en negeren). Omdat leidinggevenden traditioneel veel focus hebben op activatoren (valkuil 1, wat slechts in 20% van de gevallen leidt tot gedragsverandering) blijft er nog veel ‘oud’ gedrag bestaan. Vervolgens blijft (dit is valkuil 2) de aandacht uitgaan naar ongewenst gedrag, waar negatieve consequenties aan verbonden worden. Natuurlijk is het zo dat je soms niet aan straffen kunt ontkomen en ook dreigen met straf kan nuttig zijn. Maar uit onderzoek en de praktijk blijkt dat wanneer ongewenst gedrag geen aandacht krijgt, dit meestal vanzelf uitdooft. Dus management aandacht met negatieve consequenties is maar beperkt zinvol. De focus op het oude gedrag geeft een totale kramp in de samenwerking en staat groei in de weg. Dus beter focussen op gewenst gedrag en hoe dat te vermeerderen!