Waar ben je naar op zoek?
Zoeken

4. Herhaal, herhaal, herhaal

Als leider is het zaak om veel tijd te steken in het adresseren van de ontwikkelkans, het probleem, de uitdaging. Agendeer dit permanent en draag het uit met hart en nieren. In praktijk zien wij nog al te vaak managers die na één of twee keer het verhaal verteld te hebben denken dat iedereen om is. En het begrijpt. Niets is minder waar. De naaste collega’s zijn vaak goed meegenomen in de ‘waarom’ vraag. Maar juist medewerkers die wat verder af staan van het management missen vaak het motief achter veranderingen of worden op inspiratieloze wijze erover geïnformeerd. Vaak worden deze medewerkers alleen geconfronteerd met de gevolgen.. Effectieve leiders herhalen onomwonden de boodschap en de achterliggende motieven. Dit proces van zogenaamde ‘priming’ is een belangrijke succesfactor, omdat medewerkers daardoor ook zelf het verhaal kunnen uitdragen naar klanten en collega’s. Daarmee internaliseren zij het verhaal en kunnen zij hun eigen leiderschap tonen.