Deel 1: Ieder zijn/haar kleur
Deel 2: Beweging creëren
- 4. Herhaal, herhaal, herhaal
- 5. Korte doelen
- 6. Het verleidelijke ‘Hoe’
- 7. De klant binnenboord
- 8. Een duidelijk parcours
Deel 3: Grip op gedrag
- 9. Het waarom geeft energie
- 10. Druk met het verkeerde
- 11. Met straf in de kramp
- 12. Oog voor het goede
- 13. Doe de HOSC
- 14. Applaus voor jullie zelf
- 15. Hoe concreter hoe beter
- 16. One size fits none
- 17. Zeker de pineut
- 18. Vang het moment
Deel 4: De kracht van feedback
- 19. Niet denken maar zeggen
- 20. Begin met ‘ik’
- 21. Gooi het eruit!
- 22. Lucht eruit, dan vooruit
- 23. Kom binnen
- 24. Draai er niet omheen
Deel 5: Beweging uitvergroten
18. Vang het moment
Hoe sneller hoe beter! Belonen heeft vrijwel geen effect als deze laat wordt gegeven en naar het gevoel van de ontvanger niet meer gekoppeld is aan de geleverde prestatie of het getoonde gedrag. Het is zaak is om de beloning zo direct als mogelijk is na het moment dat het gewenste gedrag zich voordoet, te verstrekken. Een treffend citaat van Aubrey Daniels in deze is: ‘catch someone doing something good’. Onze conclusies als het gaat over beloningsprincipes:- Positieve beloning werkt beter dan negatieve,
- zekere beloning werkt beter dan onzekere,
- directe beloning werk beter dan uitgestelde beloning.