Er is nog een derde valkuil: Het zoeken naar materiële beloning in de vorm van VVV cheques, Pluimen etc.. Vaak gaat hier nog een hoop administratief gedoe en overleg aan vooraf.
Terwijl oprechte, positieve aandacht in de vorm van een compliment veel vaker gegeven kan worden en in het onderbewuste beter werkt. Hoe duur is nu een schouderklopje of een oprechte compliment?
Wat in de praktijk belangrijk is dat je bij het geven een compliment aangeeft welk concreet gedrag je daarbij vooral waardeert. Bijvoorbeeld: ‘wat is het fijn dat je op tijd bent want daardoor loopt mijn agenda niet uit’.
Onze conclusie is: een gemiddelde manager is slechts 0,8% van zijn tijd bezig met effectief gedragsmanagement (20% van 20% van 20%). O ja, HOSC staat voor ‘Hand on Shoulder Compliment’
Deel 1: Ieder zijn/haar kleur
Deel 2: Beweging creëren
- 4. Herhaal, herhaal, herhaal
- 5. Korte doelen
- 6. Het verleidelijke ‘Hoe’
- 7. De klant binnenboord
- 8. Een duidelijk parcours
Deel 3: Grip op gedrag
- 9. Het waarom geeft energie
- 10. Druk met het verkeerde
- 11. Met straf in de kramp
- 12. Oog voor het goede
- 13. Doe de HOSC
- 14. Applaus voor jullie zelf
- 15. Hoe concreter hoe beter
- 16. One size fits none
- 17. Zeker de pineut
- 18. Vang het moment
Deel 4: De kracht van feedback
- 19. Niet denken maar zeggen
- 20. Begin met ‘ik’
- 21. Gooi het eruit!
- 22. Lucht eruit, dan vooruit
- 23. Kom binnen
- 24. Draai er niet omheen
Deel 5: Beweging uitvergroten